Tento článok je staršieho vydania a informácie ktoré obsahuje, už nemusia byť aktuálne. Pokiaľ vás táto téma zaujíma a chceli by ste, aby sme sa jej opäť venovali, zahlasujte. Články s najvyšším počtom hlasov pripravujeme prednostne.
ruka
Hlasov:84
banner
Potraviny a stravovanie

Negatíva lowcarb a keto stravovania. Ako im predchádzať?

Je lowcarb alebo keto stravovanie krátkodobá diéta alebo dlhodobý životný štýl? Okrem toho že má desiatky zdravotných benefitov, aké negatíva sú spojené s jeho neuváženým a nedôsledným aplikovaním do praxe? Ak lowcarb je ostrý “nožík” a keto stravovanie veľká “mačeta”, ako opatrne by ste s týmito nástrojmi pracovali? Tak ako vo všetkom, rozhodujú informácie, prax a úsudok. Ako si neublížiť lowcarb alebo keto stravovaním a naopak získať z nich maximálny celoživotný úžitok, sa dozviete z tohto článku. 

img

Pre zobrazenie článku musíte byť prihlásený

Prečítali ste iba 1289 slov z 2092 slovného článku. Po prihlásení môžete dočítať zvyšok.
sid161
Pridané: 19.12.2018, 15:03
Reagovať
Pridané: 19.12.2018, 15:03
Reagovať
zima
Ahoj,
prosím Tě, nevíš, čím by mohlo být způsobené, že se často během dne doslova klepu zimou, přestože venkovní teploty nejsou nikterak nízké ?

Přestože se cca 2 roky snažím otužovat, každý den začínám studenou sprchou, (druhou studenou sprchu dávám večer po tréninku), která mě nastartuje nový den, následně cvičím (protahovací cviky) u otevřeného okna - bezprostředně poté se ještě cítím dobře, ale uplyne několik hodin a během dne mě přepadne chlad, někdy doslova vibruji zimou - Adaptace na chlad prakticky nulová...

Stravuji se nízkosacharidově zhruba 3-4 roky (poměr maker mám cca 75% tuky (250g) / 15% bílkoviny (100g) / 10% sacharidy (60g)), rovněž praktikuji denně IF 14-16 hodin.
Z článku vyplývá, že by to mohlo být tím, ale na nižší příjem sacharidů už by si za tu dobu mělo tělo (teoreticky) zvyknout..

Nenapadá Tě, prosím, s čím si tento signál těla spojit? ..mohlo by to třeba signalizovat, že tělo nemá celkově dostatek kalorií? nebo nějakého makro/mikro nutrientu? popř. přetrénováním?

Děkuji za případné rady a tipy, co zlepšit / změnit
Prihláste sa pre hodnotenie komentára:
(0x)
Vlado
Pridané: 21.12.2018, 08:24
Reagovať
Pridané: 21.12.2018, 08:24
Reagovať
Re: zima
Moze to byt sposobene oi tymito dvoma vecami: 1) nedostatocne dychas = tvoj stereotip dychania je povrchny / plytky, cize tvoja krv nie je dostatocne okyslicena. 2) mas prilis malo sacharidov vo vyzive pricom tvoj metabolizmus este nie je uplne adaptovany. Teoreticky aj 3) mas prilis dlhe koncatiny (a kratku trup), cize si telesny typ ktory prirodzene teplo efektivne odvadza, nie zadrzuje (postava vhodnejsia do teplejsieho podnebneho pasma).
Prihláste sa pre hodnotenie komentára:
(0x)
robert.kacalka
Pridané: 08.05.2018, 09:50
Reagovať
Pridané: 08.05.2018, 09:50
Reagovať
Robert
Vladko ahoj,
poraď mi prosím ťa v čom robím chybu. Stravujem sa prevažne keto v kombinácii s lowcarb - kvôli obezite. Jem prevažne živočíšne a mliečne tuky a bielkoviny. zakomponoval som aj čiastočné hladovanie, ale nič do čoho by som sa nútil, jednoducho, keď sa večer o 18tej najem, tak som hladný až nasledujúci deň okolo 10.00. Cvičím intervalový tréning 3x do týždna, 2x do týždna silový. Za posledný týždeň som dal síce 4 kg dole, viscerálny tuk šiel tiež dole, ALE % tukov stúplo, % svalov kleslo - ako je to možné??? Ďakujem.
Prihláste sa pre hodnotenie komentára:
(0x)
Vlado
Pridané: 08.05.2018, 21:59
Reagovať
Pridané: 08.05.2018, 21:59
Reagovať
Re: Robert
Podla akeho nastroja si prisiel na tieto cisla? Co hovoria merania koznych rias? Co obvody? Co fyzicke vykony?
Prihláste sa pre hodnotenie komentára:
(0x)
robert.kacalka
Pridané: 08.05.2018, 22:34
Reagovať
Pridané: 08.05.2018, 22:34
Reagovať
Re: Re: Robert
meral som sa na prístroji Omron, preto mi jasne ukázalo tie percentá. Radšej sa pýtam, ako pokračovať v niečom, čím dosahujem opačný efekt a to je zvýšiť percento svalstva a znížiť percento tuku.
Prihláste sa pre hodnotenie komentára:
(0x)
Vlado
Pridané: 08.05.2018, 22:59
Reagovať
Pridané: 08.05.2018, 22:59
Reagovať
Re: Re: Re: Robert
Pokial to nieje aspon InBody alebo iny serioznejsi pristroj, tak tieto merania su skutocne na srandu. Skus sa s tym pristrojom pohrat a oklamat ho, uz len tym ze budes mat obtiahnutejsie trenky, vypijes viac vody, zadas iny udaj. V kazdom pripade spravne formulovana - a hlavne realizovana lowcarb / keto strava ma efekt aky pozadujes: znizovanie % tuku (aj viscelarneho) a udrzanie alebo nabratie svalovej hmoty - ale za predpokladu ze je k tomu prisposobeny aj treningovy / pohybovy protokol....
Prihláste sa pre hodnotenie komentára:
(0x)
robert.kacalka
Pridané: 08.05.2018, 09:52
Reagovať
Pridané: 08.05.2018, 09:52
Reagovať
Re: Robert
... ešte doplním, že 30 min po silovom tréningu si dám kvalitný bielkovinový nápoj.
Prihláste sa pre hodnotenie komentára:
(0x)
Eric
Pridané: 11.04.2018, 14:03
Reagovať
Pridané: 11.04.2018, 14:03
Reagovať
Moj pripad
Ahojte. Zasa jeden skvely clanok, kde je zhrnute vsetko podstatne, chvalim a dakujem. Ak by som mohol, pripojil by som sem trochu mojho pribehu. Dlhsiu dobu na tomto svete fungujem ako hobby, ale vykonnostny ultramaratonec. Rocne nabeham cca 6 - 7 tisic kilometrov a okrem toho nespocetne hodiny kompenzacnych, silovych cviceni, ako aj bajku a v lete plavania. Prosim nerieste ten objem, ja viem, ze to nie je zdrave a prospesne pre telo, no z hladiska treningu a dosahovanych vysledkov na pretekoch je to pre mna nutnost. Pred cca 4 rokmi som vaznejsie zacal s nizkosacharidovou stravou, ktora nasledne presla az do ketostravy. Najmy z dovodu, ze mi to vyhovovalo zo zdravotneho dovodu, v neposlednom rade mi taka strava aj chutila a dobre bolo aj to, ze som uz tolko nemusel riesit logistiku pri mojich dlhych vybehoch (na 50 km beh v prirode mi postacovalo si zobral 1 ks orechovej tycinky). Prechod na NSS az keto mi trval zhruba pol roka a sprevadzali ho samozrejme horepopisovane neziaduce "ucinky", ale s tym som bol uzrozumeny. Ucelovo som si na to vybral obdobie jesen/zima, kedy sa trenuju prevazne pomale behy vo vacsich objemoch, ako predpriprava na sezonu. Na jar, ked bolo treba "zabrat" to islo logicky tazsie a rychlejsie treningy som nezvladal. Nakoniec som ich ani uz nezaradoval, lebo som vedel, ze ich nedam, okrem toho ma nesmierne bavilo behat hodiny a hodiny v prirode bez poklesu energie (pomaly ale dlhy beh). Celu sezonu som takto dokazal fungovat, no na pretekoch mi to vzdy vystacilo na 5. - 7. miesta, nakolko som v klucovych momentoch nemal potrebnu rychlost. Dalsi rok sa teda niesol v znameni expertimentovania so stravou v zavislosti od typu treningu. Klasicky som zacal navysovat sacharidy (vo forme studenych varenych zemiakov, studenej ryze, kukuricnej/pohankovej kase) pred tazkymi treningami a samozrejme, ze odozva bola taka, ze uz sa dalo v treningu aj pridat. Z ketozy som na dlho nevyletel, nakolko trening bol vzdy dost dlhy a tazky, takze telo produkovalo ketolatky nadalej (mal som ale iba papieriky). Zdalo sa to ako vychodisko, nakolko uz sa darilo aj stat na niektorych podujatiach na bedni a aj moje okolie si uz celkom zvyklo, ze s nimi nejedavam "normalne veci". Level som vsak potreboval posunut este vyssie a citil som, ze bez zmeny jedalnicka to asi nepojde. Skratim to - teraz uz v ketoze v ziadnom pripade nie som, na jesen a v zime, ked nie su preteky fungujem na NSS tak, ako je popisovana tu v clanku, hoci mam trochu posunuty pomer tuky/bielkoviny v prospech bielkovin. Na jar vsak opustam NSS, nakolko sa mi zhutni trening tak, ze mam tri tazke dni v tyzdni a to bez dostatocneho prisunu sacharidov nedavam (hovorim o sacharidoch, nie cukroch). Na to, aby som daval pozadovanu intenzitu, mam vypozorovane, ze sa mi pohybuje tyzdenny priemer jedalnicku okolo 40 % S, 30 % T, 30 % B. Vsetky benefity NSS nastastie zostali (neviem, mozno zotrvacnost), akurat zuby sa zasa zacali kazit :( Progres v rychlostnej vytrvalosti je vsak znacny, preto to uz menit nebudem. Na NSS, dokonca aj na ketostravovanie stale nedam dopustit a mozem prehlasit, ze ak by som tolko netrenoval (co ma stale este bohuzial bavi, mam uz takmer 41 rokov), tak by som URCITE v ketoze zostal. Na zaver len poznamka - prevaznu cast "umenia" takeho stravovania mam vdaka vam a vasej stranke, takze cele toto pisem len z jedneho dovodu - ze vam DAKUJEM :) Sorry za spamovanie :)
Prihláste sa pre hodnotenie komentára:
(0x)
Vlado
Pridané: 12.04.2018, 23:37
Reagovať
Pridané: 12.04.2018, 23:37
Reagovať
Re: Moj pripad
Vdaka za postrehy Eric, to vobec nie je spamovanie. Vidim tam niekolko detailov, na ktore by som rad upriamil tvoju pozornost. Napriklad carbloading moze byt aj pred pretekom, ale minimalne 1 den pred pretekom uz musis opat realizovat keto / lowcarb stravu, aby sa hormonalna citlivost vratial do normalu. V den, ked viac sacharidov pridavas, aj hodnoty inzulinu stupaju a ked ides nasledovny den do treningu / zavodu, tak radovo spalujes o dost menej tukov a napriklad namiesto toho, aby si pri pulze napriklad 150 isiel 80% tuky 20% cukry, tak ides 50% tuky 50% cukry a to ta uz na vykone mierne limituje. Da sa to fixnut aj tak, ze vyuzijes nase specialne produkty (technicky glykogen), ktore nemaju vplyv na glykemiu ani inzulin (resp. uplne minimalny) a tym padom svoju metabolicku kondiciu jeho konzumaciou neznizujes, naopak podporujes a mozes to pouzit ci uz pred, alebo pocas zataze. Viac studuj tu:

https://www.bioeshop.sk/produkty/sport-premium-energy.html

Problem s kazenim zubov moze byt aj v tom, ze u tvojom pomere NSS (lowcarb) si tak nejak ani jedno ani druhe a ked je v strave mnoho cukrov a mnoho tukov naraz, nie je to pre telo optimalne. Preto by pomohla dalsia analyza tvojho stravovania (idealne cez nejaku aplikaciu, kde su pomery, gramaze, druhy potravin vidiet presne), aby bolo vidiet ci napriklad v zlozke tukov nekonzumujes take tuky, ktore prirodzene zvysuju zapal v tele (omega-6, najma rastlinne zdroje) a dalsie faktory.

No a posledna vec co by pomohla je mat cierne na bielom ako je na tom tvoja metabolicka kondicia presne pomocou aplikacie METFLEX: https://metflex.me kde z dat viem presne povedat, ako si na tom so spalovanim tukov, do akej rychlosti / pulzu ich spalujes (resp. na kolko %), kde su tvoje metabolicke rezervy a tak dalej...
Prihláste sa pre hodnotenie komentára:
(0x)
Eric
Pridané: 13.04.2018, 08:20
Reagovať
Pridané: 13.04.2018, 08:20
Reagovať
Re: Re: Moj pripad
Vau, dakujem pekne za rozsiahlu odpoved. Ja zas pre upresnenie dopisem, ze mas pravdu v tom, ze (skor zo stresu, ze nebude dost energie) loadujem karbohydraty az do pretekov a mas pravdu, ze by bolo lepsie to utlmit minimalne den pred pretekmi. Buduci vikend idem na testovaciu stovku, tak to vyskusam. Vysledok tam nie je pre mna nejako extra dolezity, takze aj ked to nevyjde, nevadi. Taketo preteky su presne na taketo pokusy ako stvorene. Inak v januari som si prvykrat kupil aj vas premium sport energy a musim povedat, ze ma to velmi prijemne prekvapilo. Konzistencia je (vdaka tomu, ze je tam viac bielkovin predpokladam) hustejsia ako ostatne iontaky, tak ale toto nie je jontak v pravom slova zmysle. Myslim, ze je to pripravok, ktory uplne bez problemov nahradza akekolvek dalsie doplnanie energie pocas vykonu. Mal som s nim par 5 - 6 hodinovych treningov a okrem neho a trochu elektrolytov som nepouzil nic, ziadny gel, tycinku, datle. Takze za mna paradna vec, aj ked som sa sprvu zhrozil, aka mala je ta pixlicka, ze ju vypijem nadvakrat (to ale nie je pravda, lebo davkovanie je 3 - 4 x mensie ako pri ostatnych napojoch). Takze za toto u mna palec hore. Rovnako ako mi dobre slape aj K4 gel od Kompavy. :)
Metflex mam v merku uz pekne davno, no musim sa priznat, ze v tomto som straaaasne lenivy, mam co robit, aby som sa dokopal raz za rok k doktorke na preventivku a krv :) Ale takisto mam na to pozitivne ohlasy od kamaratov, ktori to uz absolvovali (napriklad Jaro Torok, dufam ze sa nenastve, ze ho tu menujem, ale je to makac :)))
Ad kazenie zubov - od malicka som s tymto mal problemy, v dospelosti som mal uplne normalne roky, kedyx som mal opravovanych 5 - 6 kazov. Akonahle som presiel na NSS resp. keto, akoby utalo a cely ten cas som nemal ani JEDEN kaz. Zubarka ma na preventivkach chvalila, ze som zlepsil zubnu hygienu a pritom som si rovnako umyval zuby ako roky predtym :))) Takze v podstate mi je jasne, ze navysenie sacharidov = u mna zvysenej kazivosti zubov.
Nehovorim, ze chcem takto zostat uz natrvalo, nakolko NSS mi najviac vyhovovala zo zdravotneho hladiska a vtedy som sa aj najlepsie citil vo svojom tele. Zatial som v tomto stave kym vladzem, odpalim sa na par pretekoch a potom uz pojdem do "dochodku" a pekne krasne na NSS :)))) Dik este raz.
Erik.
Prihláste sa pre hodnotenie komentára:
(0x)
Vlado
Pridané: 18.04.2018, 13:51
Reagovať
Pridané: 18.04.2018, 13:51
Reagovať
Re: Re: Re: Moj pripad
Nemas za co. Ja len dodam, ze ked som bol dieta, s bratom sme mali hojnost sladkosti ako ine deti a tiez som na to doplatil plnou pusou kazov, lenze akonahle som presiel na lepsi styl stravovania, uz 15 rokov som nemal ziaden kaz. Preto navrhujem, aby si lowcarb stravu zaradil co najskor, extra energiu cerpal z rozumne zostavenych loadingov (1 den pred zavodom uz lowcarb / keto strava) a naucil sa efektivne pracovat s premium produktmi, ktore obsahuju dolezity skrob, vdaka ktoremu budes podavat optimalne vykony bez hormonalnych vykyvov, ktore su hlavnou pricinou preco sa zavod nedokonci vobec, alebo s velkym diskomfortom... drzim palce.
Prihláste sa pre hodnotenie komentára:
(0x)
adalociova
Pridané: 22.03.2018, 19:43
Reagovať
Pridané: 22.03.2018, 19:43
Reagovať
Ovsené vločky
Ahoj, chcem sa spýtať na vločky kam ich zaradiť?môžu sa konzumovať v malom množstve?či vylúčiť úplne?
Prihláste sa pre hodnotenie komentára:
(0x)
Vlado
Pridané: 22.03.2018, 23:14
Reagovať
Pridané: 22.03.2018, 23:14
Reagovať
Re: Ovsené vločky
V malom mnozstve samozrejme ano. Ak sa bavime o lowcarb zivotnom style, tak pre rozumne sacharidy, kam by sa vlocky dali zaradit, je vzdy priestor do 30% z energetickeho mnozstva:

https://www.vladozlatos.com/blog/clanky-o-zdravi/zaklady-lowcarb-stravovania.html
Prihláste sa pre hodnotenie komentára:
(0x)
adalociova
Pridané: 23.03.2018, 09:52
Reagovať
Pridané: 23.03.2018, 09:52
Reagovať
Re: Re: Ovsené vločky
Ano,tak som to myslela dakujeeeem
Prihláste sa pre hodnotenie komentára:
(0x)
mandy4
Pridané: 17.03.2018, 11:55
Reagovať
Pridané: 17.03.2018, 11:55
Reagovať
Ketoza-menstruace
Ahoj Vlado. Je mi 28let, pred par lety jsem temer uplne ztratila menstruaci (pravdepodobne v dusledku diet, nedostatecne vyzivy a z toho plynouci hormonalni nerovnovahy). Po prechodu na low carb se menstruace pomalu zacala vracet, ze zacatku slabe a nepravidelne. Ted jsem pres 2 mesice na ketogenni strave, po prechodu do ketozy je najednou menstruace velmi silna a mam ji 2x mesicne. Cetla jsem ze to muze souviset s hormonalni optimalizaci po prechodu do ketozy..Je to normalni stav a urovna se to casem, muzu s tim neco delat? Predem moc dekuji za odpoved. Marie
Prihláste sa pre hodnotenie komentára:
(0x)
Vlado
Pridané: 21.03.2018, 11:40
Reagovať
Pridané: 21.03.2018, 11:40
Reagovať
Re: Ketoza-menstruace
Na tieto otazky uplne zodpovedne neviem odpovedat. Otazne je kvoli comu potrebujes byt az v ketogenickom rezime stravovania (sacharidy pod 10%) a preco ti nepostacuje lowcarb verzia (sacharidy pod 30%)? Z mojho pohladu prave pre zenu je prijatelnejsie oscilovat niekde medzi keto a lowcarb s prihliadnutim na informacie, ktore tu prezentujem. Je vsak mozne, ze tvoje dnesne prejavy su skor snaha tela o napravu, teda pokial mas stravovanie aj ostatne zvyklosti optimalne a telo ma sancu nastavit svoj metabolizmus na stabilnejsi, zdravsi, lepsie fungujuci.
Prihláste sa pre hodnotenie komentára:
(0x)
jivka
Pridané: 16.03.2018, 13:05
Reagovať
Pridané: 16.03.2018, 13:05
Reagovať
Ktorý protein
Dobrý deň, prosím o informáciu, ktorý z vašich proteinov by bol pre mňa vhodný. Mám alergiu aj intoleranciu na mlieko a vajcia,0% laktaza,50% sacharaza a deficit peptidaz.Priznám sa,že už neviem čo mám jesť. Brala som wellness protein už teraz viem prečo mi nebolo po ňom dobre.ďakujem za radu.
Prihláste sa pre hodnotenie komentára:
(0x)
Vlado
Pridané: 21.03.2018, 11:55
Reagovať
Pridané: 21.03.2018, 11:55
Reagovať
Re: Ktorý protein
Vzhladom na to co tvrdite, vam potom musi uplne vyhovovat nasledovny protein, ktory ma este ine prednosti (z pohladu metabolizmu, vasej energie a pod):

https://www.bioeshop.sk/produkty/protein-premium-energy.html
Prihláste sa pre hodnotenie komentára:
(0x)
Mathew87
Pridané: 10.03.2018, 14:33
Reagovať
Pridané: 10.03.2018, 14:33
Reagovať
Správny pomer tukov a ich zdroje?
Ahoj Vlado,
V 1. rade super článok, myslím, že je výborne zrozumiteľný aj pre bežných ľudí.

Avšak nesedia mi celkom číslo ohľadom pomeru tukov ako píšeš hore.
1. Píšeš "najviac negatív nastáva vtedy, ak jedinec zostavuje svoju lowcarb / keto stravu z prevažne rastlinných tukov. Je to preto, že prirodzene začne prevažovať pomer PUFA tukov" - podľa grafu, ktorý nad časťou o tukoch, má napríklad olivový olej (ako môj hlavný rastlinný tuk) PUFA iba 11 % a maslo len 4 %.
Keď by som teda tieto zobral za svoj rastlinný a mliečný tuk, tak vzhľadom na PUFA to je OK. Či nie?

2. Píšeš, že najlepšie vychádza ak je 70 % tukov živočíšnych. Zaujimalo by ma, ako to u teba konkrétnejšie vyzerá. Pod živočíšnymi tukmi si viem predstaviť tuk z mäsa, slaninu, masť a vajcia. V článku "Nová pravda o cholesterole" spomínaš, "prevažujú najmä: saturované tuky na čele so slaninou, maslom, smotanou, ghee maslom, bryndza, horká čokoláda (85%) - ak má byť živočíšnych tukov 70 %, tak mi vychádza, že mäsa a najmä slaniny musíš jesť naozaj veľa. Natíska sa mi otázka, akú slaninu ješ? Kde ju kupuješ?
Celkovo mám z tohto zmätok ohľadom pomeru tukov a tým, aké potraviny v dennom menu by im mali korešpondovať.

3. Píšeš "Aj tu je priestor pre hľadanie optimálnej verzie vzhľadom na svoje individuálne zvláštnosti, čo za vás nik nevie urobiť (ani expert).". Ja mám tuky vo svojej strave väčšinou najviac z mliečnych tukov (maslo, smotany, syry), potom zo živočíšnych tukov (masť, mäso, vajcia, občas slanina) a k tomu olivový olej (na šalát).
Ako zistím, ktoré môjmu telu najviac vyhovujú?
Prihláste sa pre hodnotenie komentára:
(0x)
Vlado
Pridané: 15.03.2018, 13:59
Reagovať
Pridané: 15.03.2018, 13:59
Reagovať
Re: Správny pomer tukov a ich zdroje?
Ahoj, dik za otazky:

1. castokrat sa mi stalo, ze ludia zacali jest mnoho orechov, napriklad mandle, vlaske, ine, ktore nemaju optimalny pomer PUFA/MUFA/SAFA, cize velky objem tuku prijimali prave z rastlinnych zdrojov. Olivovy olej aj kokosovy su v tomto smere dobre vynimky.

2. nekonzumujem len slaninu, ale vela masla a hlavne sladkej smotany. Tam je tuky velmi jednoduche nahnat, pretoze 2dc sladkej 40% smotany (Kunin), obsahuje cca 800kcal a hned 80g tuku. Slaninu si kupujem na trhoch, tu v BA mame velmi dobry pristup ku kvalitnejsim potravinam.

3. Ak si kliknes na ten clanok o genetike, na ktory v tej pasazi odkazujem tak to pochopis. Na zaklade genetickej analyzy som o sebe zistil (intuitivne uz davno), ze mliecne produkty dokazem velmi dobre travit aj ked som uz dospely. Rozhoduje o tom najma genetika a clanok ti napovie viac.
Prihláste sa pre hodnotenie komentára:
(3x)
Vytvorte si účet



Vyhľadávanie

NAŠE PROJEKTY

Vlado
Tina

Tieto stránky využívajú Cookies. Prečítajte si informácie o tom, ako používame cookies na týchto webových stránkach.

Rozumiem